Byt ut gammal elutrustningen på elprogrammen i gymnasieskolor

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:32A_power_plug_for_stoves_1-phase.JPGAtt ha bra utrustning och material på skolorna är mycket viktigt med arbete av praktiska övningar. Om man inte håller sin skola uppdaterad med sådant kan det vara förvirrande när eleverna väl kommer ut i arbetslivet. Visst vänjer de sig rätt så snabbt vid nya delar, men det kan kännas förnedrande att fråga hur ett vägguttag öppnas, men att man måste för att eleven bara kopplat in en modell oräkneliga gånger i skolan.
Men det slutar inte där, om man ska gå runt i sin elverkstad i en halvtimme innan man hittar en fungerande del drabbar det ens utbildning väldigt mycket.  Och man kan bli så arg och trött på det så att man slutar tillslut bry sig. Det kan då vara väldigt svårt för läraren med att handskas med eleverna och allt slutar i en ond cirkel. Drygt 14 000 ungdomar rapporterades för skolk 2009 enligt DN.se Publicerad 2009-09-16 ”Rekordmånga fall av gymnasieskolk. Hur många kan detta vara som går el och är trött på att få dåliga komponenter?

Men hur ska detta då kunna lösas? Skolor kan kanske inte köpa nya saker på grund av dålig ekonomi. Men om man skapar ett sammabete mellan skola och arbetsliv. Om företagens anställda kollat lite snabbt på komponenter som dem byter ut, för renovering osv.  Så kan man sortera upp dessa och läraren kan köra förbi och hämta någon gång i veckan. Inte bara bra för elevernas praktiska uppgifter men även för miljön och ekonomi. Sen kanske alla inte vill göra detta för skolor, kanske att företagare tycker det skulle vara jobbigt och en förlust. Då kan skolan istället för att köpa in ny utrustning köpa deras för en mycket billig peng.  Om skolor ska beställa nya saker som ska skapas och fraktas så drabbas miljön på detta. Visst drabbar det miljön lite grann om läraren ska köra ut och hämta komponenter men knappast lika mycket som framställning av plast, maskiner till att sätta ihop och frakt till massa mellanhänder.
Så ”köp” in ny elektronik i skolor, för elever, miljö och ekonomins skull.

This entry was posted in Debatt. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

One Comment

  1. Posted 26 mars, 2012 at 17:03 | Permalink

    Jag tycker att det är bra att du ger konkreta exempel på vad som inte funkar (man får träna på för få olika modeller och det finns för få fungerande delar i verkstaden alternativt dålig ordning). Det är också intressant att läsa vad du tänker att detta kan få för konsekvenser.

    Intressant att läsa ditt förslag på hur man skulle kunna lösa problemet. Tipsa dina lärare och dina praktikplatser om det. Att er utbildning blir bättre vinner ju alla på!

    Bilden blev fin och passar jättebra. Vem har tagit den? Det ska man skriva som information till bilden. Om du hämtat den från nätet behöver man även länka till den sida där bilden finns.

    Tack för att jag fick läsa! 🙂

Hoppa till verktygsfältet