Datorspelande ger positiva hälsoeffekter (elevtext)

Har dagens datorspel några negativa effekter på vårt psyke? Har det några positiva? Enligt en forskningsartikel som publicerats av statens medieråd kan det ha både och. Artikeln heter ”Datorspelande ger positiva hälsoeffekter” och publicerades den 5 november 2008, men kan även idag ses som aktuell.

Man har under de senast decennierna kunnat se en ökning av intelligensen genom intelligenstest. En del forskare påstår att detta har ett samband med barns ökande dator- och tv-spelsspelande. I artikeln presenterar statens medieråd både de positiva effekterna av datorspelande och de negativa.
   Bland de positiva effekterna kan vi läsa om hur datorspel kan förbättra vår reaktionstid och de spatiala förmågorna. Spatiala förmågor betraktas som en av de viktigaste delarna av intelligensen för att de har ett starkt samband med våra tekniska och konstnärliga förmågor.
   I artikeln framför man även de negativa effekterna av datorspelande. Man kan se att barn som spelat våldsamma spel också väljer ”våldsamma leksaker” men att detta inte skulle tolkas som en ökning av aggressiva känslor. Teorin att datorspel skulle leda till ökad aggressivitet får alltså inget stöd av den forskningsrapport som artikeln handlar om.
   Personligen kan jag känna igen mig i mycket av det som står i artikeln. Jag spelade många våldsamma datorspel när jag var ung. Detta resultera att jag även lekte våldsamma lekar med mycket krig. Dock så har detta inte gjort mig till en mer aggressiv människa.

Datorspel är inte lik någon annan av de andra mediaformer som finns. På bara tjugo år har vi dessutom gått från simpla tvådimensionella spel, till avancerade 3D-spel. Du sätter dig in i situationen, du tar an problem, du kan välja mellan att förinta eller skona. Alltså, du får ta dig an en roll istället för att titta på medan någon annan gör det. Att kunna få vara någon annan, att resa till en virtuell värld är avkopplande och befriande. Det finns inga regler eller någon som säger åt dig vad du inte får göra. När du spelar får du göra vad du vill, utan konsekvenser i det verkliga livet.

This entry was posted in Tema: resor. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

One Comment

  1. Posted 14 november, 2011 at 12:18 | Permalink

    Du ställer relevanta och intresseväckande frågor i din inledning och du har bra källhänvisning.

    Emellanåt ligger du nära originaltexten när du refererar – försök att ännu mer formulera sammanfattningen med egna ord.

    Bra att du lägger till egna erfarenheter och tankar! Det gör din text mer intressant och relevant!

    Här tycker jag att du beskriver spelandet väldigt medryckande och med inlevelse:
    Du sätter dig in i situationen, du tar an problem, du kan välja mellan att förinta eller skona. Alltså, du får ta dig an en roll istället för att titta på medan någon annan gör det. Att kunna få vara någon annan, att resa till en virtuell värld är avkopplande och befriande. Det finns inga regler eller någon som säger åt dig vad du inte får göra. När du spelar får du göra vad du vill, utan konsekvenser i det verkliga livet.

    Tips:
    Du skulle kunna lägga en länk till sidan på webben också (extra service).
    Fundera gärna också över om du skulle kunna ha ett ännu mer tydligt/effektfullt slut …

    Tack för att jag fick läsa!

Hoppa till verktygsfältet