Halva matte B på en genomgång?

Jag såg på nyheterna för inte så länge sedan och såg detta inslaget om matte-intensiven. Matte-intensiven är ett företag som satsar på att hjälpa högstadie-och gymnasieelver med matematik. Lärarna i kurserna är elever som går på högskolor eller universitet.

Jag tror att många elever som har svårt med matematik idag skulle må bra av att träffa unga engagerade lärare som verkligen tycker matematik är kul. Eftersom lärarna själva är elever så vet vad man som elev önskar av en lärare idag. De har därför ett lite annat sätt att undervisa på. Bland annat så skämtar de och använder ”snabba brillorna” för att fånga elevernas uppmärksamhet. ”Snabba brillorna” är antagligen en parodi på ”Matrix” och används för att markera ytterligare syftet med kursen det vill säga, att det ska gå fort.

Vad tror du? Är detta ett bra sätt att hjälpa elever  som har svårt för matematik? Är det värt att prova på Österlengymnasiet?

This entry was posted in Okategoriserad. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

16 Comments

  1. yousef
    Posted 06 september, 2010 at 13:09 | Permalink

    jag tror att det kommer uppskattas, ja!

  2. Posted 06 september, 2010 at 13:25 | Permalink

    Det här tror jag är en sak man skulle satsa på ordentligt, särskilt hos elever som läser matte under alla de tre åren de går på ett gymnasium. Jag känner själv att det hade behövts för att i början var allt helt nytt och man förstod ingenting, saken blev inte bättre av att man hade en lärare som bara kunde berätta på ett sätt. Så om man inte förstod det efter att han försökt hjälpa en så fick man sitta där själv med sitt problem och försöka fundera ut det. Om man istället gjorde så att alla deltog och att det blev roligt så tror jag att man skulle både kunna höja sina betyg i matematik och i andra ämnen också eftersom att det kanske hade lättat lite om man förstod och tyckte att det var roligt.

  3. Posted 06 september, 2010 at 13:27 | Permalink

    Jag tror att det hade varit bra eftersom att matteundervisningen på gymnasiet ofta är otillräcklig.

  4. Posted 06 september, 2010 at 13:35 | Permalink

    Jag vet inte…
    Att läsa halva matte B på en lektion och att betala 2000 för hela kursen som inte kan vara särskilt många lektioner då, låter inte super kul längre, men samtidigt ett jäkligt bra sätt för företaget som låter studenterna arbeta att tjäna pengar på.
    Men självklart kan de vara bra för vissa elever och jag tror det är skönt att läsa lite mer intensivt också.
    Själv skulle jag inte gå en sån kurs, tror mer de handlar om vilken typ av person man har som lärare och inte ålder.

  5. filip
    Posted 06 september, 2010 at 13:37 | Permalink

    Jag tycker att det verkar vara ett jättebra sett att ge elever en möjlighet att lära sig på ett sett som passar eleverna. Precis som de säger i inslaget så blir matte roligt när man förstår, men jag tror även att det blir lättare att förstå om man har roligt. Och detta verkar matte-intensiven ha lyckats med. Jag tror att det hade blivit väldigt uppskattat på österlengymnasiet, inte för att undervisningen här är dålig men för att variation i undervisningen alltid är bra. Tycker inte jag att den ”vanliga” lärarens sätt att lära ut på passar mig så har jag chansen att välja någon annan.

  6. Johannes Källblad Falck
    Posted 06 september, 2010 at 13:41 | Permalink

    Det skulle absolut uppskattas av många tror jag. Själv skulle jag dock nog inte delta i kursen. Detta för att jag inte tror att jag skulle behöva det, inte för att jag inte anser det vara passande.

    Det är ytterst passande att undervisningen blir en alltmer privat fråga. Den offentliga utbildningen föredrar alltför ofta en konservativ syn på undervisning.

    Många hävdar tvärtom att det är destruktivt och genererar orättvisor, eftersom alla elever måhända inte har råd med extraundervisning. Att alla ska ha samma möjligheter. Detta är självfallet inte rättvist. Men samtidigt, varför skall inte de elever som har råd få utnyttja extraundervisningen?

    Mycket är orättvist. Att försöka utrota alla orättvisor är naivt.

    Mvh,

    Johannes

  7. dianasblogg
    Posted 06 september, 2010 at 13:41 | Permalink

    Ja det tror jag verkligen.
    Matte är ett ämne som oftast anses som tråkigt och svårt, men det blir genast kul när man kan lösa några uppgifter i streck. Så fort man tycker det är tråkigt ger många upp, och tror att dem inte kan lösa det. Man kan känna sig dum och vilsen.

    Så absolut ska man ha unga lärare som är mer passionerade över att lära ut i början av sitt läraryrke. Nu säger jag inte att äldre lärare inte är passionerade över sitt läraryrke, men det kan ibland kännas som att vissa lärare inte tycker att det är så kul att undervisa och hjälpa eleverna längre.

    Som Gabriel skrev, gör man matten roligare blir dt kanske mycket lättare att förstå, och då kanske kunskaper som man inte trodde man hade kommer fram, och man kan då höja sina betyg.

  8. Henrik Månsson
    Posted 06 september, 2010 at 13:52 | Permalink

    Jag håller med Filip om att det är bra att de ger elever möjlighet att lära sig matten på ett annat sätt som kanske passar dem lite bättre. Jag tycker själv att matte är ett av de roligare ämnena vi läser och ja tycker att alla ska få chansen att lära sig och se hur roligt matte kan vara när man väl förstår den.

    Det är även en smart metod för de univeritets och högskolestudenter att använda de kunskaperna de har för att tjäna pengar. Men 2000 kronor tycker jag är lite väl dyrt och jag tror att de skulle kunna hjälpa fler och tjäna mer pengar om de sänkte priset lite.

    Det hade säkert funnits intresse hos elever på Österlengymnasiet att läsa intensiv-matte.

  9. iozenge
    Posted 06 september, 2010 at 13:53 | Permalink

    Jag kommer ihåg när vi fick vår nya mattelärare Robert, sprillans ny från lärarfabriken. Vilken skillnad mot den mattelärare vi hade innan! Här kom någon som man kände att man kunde fråga någon som inte var så jävla överlägsen, och hade någorlunda aktuell humor. Samtidigt tycker jag att det är väldigt bra att man ger denna chans åt folk som har det svårt och verkligen vill satsa på sin utbildning, det verkar som att hjälp inte riktigt finns att få på skolan i den utsträckning som kan behövas. Lärare finns inte riktigt att tillgå efter skolan eller på helger, så något som detta kan jag nog tänka mig är en attraktiv lösning, man kan ju inte sätta ett pris på sin framtid.

  10. agnesia
    Posted 06 september, 2010 at 14:09 | Permalink

    Min ideallärare har en del livs- och yrkeserfarenhet, använder sig mycket av läroböcker, har konkreta genomgångar med lite diskussion och sedan uppgifter som eleverna kan jobba med. Naturligtvis brinner min ideallärare för sitt ämne, men inte så mycket att han/hon blir helt exalterad och upprymd bara genom att tänka på sitt ämne. Med andra ord är min ideallärare en lärare som tar sitt ämne på ett lättsamt sätt men har ändå lite stenåldersvarning på genomgången, helt enkelt en lättsam stenålderslärare.

    För mycket skämt i undervisningen kan få mig att känna det som om ämnet inte är så viktigt, jag trappar ner på intensiteten. Självklart kan lite skämt i undervisningen få eleverna att få upp intresset för ämnet, men skämtsamheten får inte ta över det viktiga i genomgången. Jag tror absolut att det kan vara bra för elever att bli undervisade av en högskoleelev lite då och då, men jag tror att en lite hård lärare med tydliga krav är bäst att ha som grund.

    /Agnes

  11. emmgus
    Posted 06 september, 2010 at 19:43 | Permalink

    Agnes! Det där hade jag nästan kunnat skriva själv. Det är precis så jag vill att mina lärare ska vara också! Inga nymodigheter för oss inte.

    Dock tror jag det kan vara bra att få lite nya vinklar ibland, att få höra samma sak av någon annan som har en annan syn på saker. Däremot inte sagt att man måste gå en dyr intensivkurs för den sakens skull!

    Emma

  12. wasp
    Posted 07 september, 2010 at 10:08 | Permalink

    Det skulle nog vara bra för elever som har svårt med matte (jag). Det hade nog varit bra om kursen hade legat på sommaren eller precis innan ett nationellt prov.

  13. nylander
    Posted 07 september, 2010 at 10:22 | Permalink

    Jag tycker att det skulle vara en bra idé. I och med att matte är ett så pass viktigt ämne att ha förståelse för igenom hela kursen. Man kan ju inte bygga mer kunskaper på en halvklar grund. Därför tror jag att detta är bra, det skulle kunna motivera och engagera elever.
    / Julia Nylander

  14. Posted 07 september, 2010 at 10:48 | Permalink

    Jag måste säga att jag är väldigt delad till denna fråga. En vän i Lund gick och läste en mattekurs under sommarlovet. Det kostade 1200 kronor och vad fick han? Tre stycken fjollor som hade läst matte E men som inte hade någon form av undervisningsförmåga. De kunde lösa uppgifterna men de hade varken struktur på lektionerna eller motivation. Deras motivation var lönen de skulle få för att undervisa den lilla skara människor som hade anmält sig, något de inte var blygsamma med att erkänna.

    Jag vill inte gå in på ett enstaka fall men jag är tveksam till hur detta ska fungera. Dock tror jag att en kombination hade varit jätte bra! Att ha en utbildad och pedagogisk lärare och sedan några avgångna yngre elever hade gett kursen det bästa av två världar. Då hade läraren kunnat hålla i genomgångarna och sedan hade studenterna kunnat hjälpa vid enskilda problem. För det är vid de enskilda problemen som jag tycker att systemet här har stora brister. På 30 elever har en lärare två minuter till varje elev under en lektion – katastrof.

  15. oskaar
    Posted 07 september, 2010 at 20:57 | Permalink

    Ja, det tycker jag. De elever som försöker och har ambitionen tror jag skulle uppskatta det väldigt mycket.
    Som de andra har sagt också, om man gör matte lektionerna till nåt roligt av det och lärorikt så förstår man mycket bättre.
    Att unga lärare som lär ut till elever ger också en annan synpunkt på det hela. Det är en ”liten” skillnad mellan en gammal matematik lärare än vad en ung lärare är om man säger det så. Unga och engagerade lärare till att lära ut halva matte b kursen tror jag från min synvinkel är ett bra val.
    T ex om man ska tenta upp så tror jag inte man vill spendera ett helt år genom att läsa matte b.

  16. plugglisa
    Posted 14 september, 2010 at 0:47 | Permalink

    Hej!

    Detta verkar vara ett utmärkt komplement till den ordinarie undervisningen för alla elever oavsett om det gäller hela kursen matematik B, det nationella provet eller enstaka moment i matematik B. Alla lär sig bäst på olika sätt så därför bör information om alternativa sätt spridas bättre till eleverna.

    Själv har jag testat att hjälpa några enstaka i matematik B. Genom att förklara på ett annat sätt än deras matematikböcker så klarande det mesta för dem. Ibland räckte det till och med att komplettera läroböckernas förklarningar för att det skulle bli förståligare.

    Detta borde de ordinarie lärarna klara av om det inte vore så att de har så stora grupper att de inte hinner utan att minst någon annan elev blir lidande samtidigt. Om man blir drabbad kan man alltid fråga kurskamraterna, andra matematiklärare på skolan och eventuellt föräldrar som förstår matematik B. Skulle det inte heller hjälpa så kan matte-intensiven vara till hjälp. Dock kan priserna skapa problem eftersom alla inte kan lägga hur mycket pengar som helst på matematikhjälp. Därför bör skolorna ge eleverna den hjälp de behöver t.ex. genom att, som matte-intensiven, ha få elever per lärare som ska kunna förklara på flera olika sätt.

    Alla bör få möjligheterna att kunna klara matematik B oavsett deras ekonomi!

    MvH Ulrika

7 Trackbacks

  1. […] http://cwastes.skolbloggen.se/2010/09/03/halva-matte-b-pa-en-genomgang/ Posted by Johannes Källblad Falck Filed in Okategoriserad No Comments » […]

  2. By » Kommentarer Blågen on 07 september, 2010 at 10:33

    […] Halva Matte B på en genomgång? […]

  3. […] kommentarer: matte-intensiven, […]

  4. […] Halva matte B på en genomgång? […]

  5. By Länkar… | MMMMM on 20 september, 2010 at 13:35
  6. By elias · Länkar… on 21 september, 2010 at 22:29
Hoppa till verktygsfältet