Storföretagen använder sociala medier

Läs en intressant artikel i Svenska Dagbladet ”Jättarna har loggat in på sociala medier” och fundera över hur stora företag kan ha nytta av sociala medier.

Skriv sedan en kommentar där du beskriver vilka fördelar du tror finns och vilka misstag du tror företagen kan riskera göra?

This entry was posted in Debatt and tagged . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

5 Comments

  1. Posted 06 september, 2010 at 13:36 | Permalink

    Min första tanke när jag såg detta var; varför är alla upprörda över att företag tar sig in på sociala medier? För i artikeln känns det som att den röda tråden är; var är livet på väg med en ökande datorvärld? Fast det är kanske inte så konstigt att företag tar sig in till sociala medier, de har ju alltid funnits där vi konsumenter finns. Och att detta har förändrats till att vara framför en dator istället för gator och torg visar ju bara hur mycket ”liv” det finns framför en dator idag. Vad är det som skrämmer oss mest? Emmy Gervard

  2. dianasblogg
    Posted 06 september, 2010 at 13:53 | Permalink

    Jag tror inte det finns några nackdelar. Det är väl inget annorluna än att företagen marknadsför sig i tidningar och i tv?
    Det är väl bra att dem har hittat ett effektivare sätt genom nätet. jag tycker det är smart. 🙂

  3. yousef
    Posted 06 september, 2010 at 16:14 | Permalink

    Alla vet hur stort båda Facebook och Twitter är. Att företagen tar sig in på sociala medier är för att kunna vara nära kunderna. Det är mycket enklare och kanske biligare att fråga tex. SAS på Facebook eller Twitter än att ringa de eller skicka en fråga på deras hemsida.
    Det företagen gör är båda för att göra reklam för sina företag och komma närmare folket!

  4. nylander
    Posted 07 september, 2010 at 10:14 | Permalink

    Jag tror att det är en utveckling som kommer att bli vanligare i framtiden, det är ett mycket mer effektivt sätt att nå ut till kunderna. Något annat som är positivt är att det känns mer personligt för kunden att någon uppdaterar statusen på Facebook än att se en reklam på TV.
    / Julia

  5. hedham
    Posted 12 september, 2010 at 13:50 | Permalink

    Jag tror att det finns många fördelar med att finnas på Facebook eller Twitter för olika företag. Det är ett billigt sätt att marknadsföra sig på och bra och tillgängligt forum för kundkontakt. I artikeln står det att det är lika självklart för ett företag att finnas på FB eller Twitter idag som det var att ha sitt nummer i telefonkatalogen på 1970-talet, och jag tror att det ligger mycket i det. Dessutom tror jag att det är väldigt positivt ur företagens synvinkel att etablera en mer ”personlig” relation med kunderna, och att det kan göras enklare genom sociala medier än tex med hjälp av telefonförsäljare som folk numer är (min uppfattning) enormt trötta på eller med direktreklam hem i brevlådan.

    En nackdel som jag ser med det här är att vi blir alltmer omgivna av reklam utan att alltid reflektera över det. Enligt min uppfattning är reklamkanalerna på TV betydligt mindre omdebatterade nu än för fem- tio år sedan och det finns mer reklamannonser än artiklar att läsa i kvällstidningarna. Jag tror att vi håller på att bli blinda för reklamen och ta den för en naturlig del av vardagen.
    Detta är naturligtvis min åsikt med mina värderingar som grund, alla tycker säkert inte att detta är negativt.
    /Hedda

2 Trackbacks

  1. By » Mina kommentarer Emmys on 07 september, 2010 at 17:33

    […] korta kommentarer: sociala medier, […]

  2. By Yousef » Kommentarer! on 12 september, 2010 at 13:56

    […] Storföretagen använder sociala medier […]

Hoppa till verktygsfältet